Tuesday, March 24, 2009

Little Napoleon

Malam tadi dapat sms dari member.

Little Napoleon tu maksudnya orang yang selalu membangkang. Elok benar la tu maknanya. Bagi aku, perkataan 'membangkang' tu bukan la perkataan yang sesuai. Better gunakan 'check and balance'. Manusia ini tidak sempurna. Tidak semua dia dapat tau. Tak semua yang dia dapat lihat. Contoh paling senang, telinga korang. Boleh korang tengok telinga korang sendiri? Mesti nak tengok cermin, kan. Atau orang lain tolong tenggokkan. Itu maknanya perlu ada orang lain atau tools lain yang bantu kita menuju ke arah kesempurnaan.

Hari ini panggilan Little Napoleon tu lekat pada sesiapa yang tau isunya. Aku biasa je. No harm. Ada sesekali tu aku guna gak perkataan tu bila aku tengah diskas something dengan bos. Bos pun dah geleng kepala bila aku sebut macam tu. Banyak bersabar, katanya.

Am i not banyak bersabar???

Dalam hal sebegini, aku tidak melihat kepada kepentingan diri tapi lebih kepada organisasi. Duit yang nak digunakan untuk pembangunan tu bukan duit aku sorang. Tu duit seluruh rakyat Malaysia. Dan yang aku perlu cuma 1 benda saja: ARAHAN BERTULIS SUPAYA KEPUTUSAN DAPAT DILAKSANAKAN TANPA SEBARANG MASALAH.

Ada masalahkah nak sediakan semua tu?

Kalau berat sangat nak disediakan, maknanya ada sesuatu la tu yang tak berapa betul.

Ada aku kesah???

Kesah jugak la sebab aku yang kena sekarang ni.

Nak blacklist aku?

Terpulang. Rezeki di tangan Allah.

Sekarang ni aku mau menumpu pada kerja aku. Sudah sudah la tu, kata bos. Kali ni arahan bos aku kena ikut walaupun tanpa written instruction. Jangan disebabkan perbuatan seseorang yang kurang bijak, aku jadi kurang bijak daripada dia. Lantak la. Yang penting aku mau kerja seperti dulu. Atau adakah ini sekadar alasan untuk aku tak nak buat keje??? Hehehe...

Petang ni aku tak masuk meeting sebab biasanya aku akan duduk disebelah bos bila meeting tu, and dekat dengan pengerusi. Tak pasal-pasal kena fire. Bos pun tau keadaan aku dan tak bagi greenlight untuk aku pegi. Sekarang ni terperuk dalam opis, nak buat keje.

Pada sesiapa yang menghadapi masalah yang serupa, tak payah layan la macam yang aku buat ni. Aku ni memang mengada sikit. Mudah terasa hati, agaknya. Tak pa la. Mungkin masa sekarang ni nak praktikkan apa yang diajar masa kursus dulu, banyak memendam rasa.

Apapun, aku tak mau jadi gila sebab selalu sangat pendam rasa.

Aku mau jadi aku, dan jadi aku sampai bila-bila...

2 comments:

acap said...

sabar ekk uollss .. kita ni sama jer .. susah tul kan nak dapat arahan bertulis .. aper salahnya tenyeh sket .. ini duk cakap main arah jer ... hehehe ... I paham situasi uolss ... kita pegawai kecik dalam gomen ni .. kene pasrah jer ... nasihat I .. buat catatan dalam diari uolss .. detail arahan tersebut diberikan .. :D .. "I pun orang yang ajar camtu ... nak selamat katanya .. :D

gambit said...

Tengkiu uolls. Memang kena banyak sabar le time cam ni. Mengharap supaya dapat diberambuskan dengan cepat dari department ni. atau perlu kah bercuti ke obersea macam sorang tu????