Sunday, August 9, 2009

PAC@Tganu

Ya, aku menjadi panel temuduga pegawai kat Terengganu.

Sebelum pegi tu, insiden pujuk memujuk dengan bos aku yang tua tu. First, pujuk dia samada aku bole pi ke tak. At first, tak bagi. Then bagi gak. Pas tu pujuk lak nak pakai keter opis, katanya tak bole bagi sebab takut kalau ada apa2 berlaku on the way, susah menjawabnya nanti. Lagipun kereta tu purposely untuk projek ***. Tak bole digunakan untuk tujuan lain. Aik! Yang dia pakai untuk hantar dia pi meeting tu bole pulak. Takpa, nanti lain kali kita gaduh lagi naa...

Mendengar hujah bos aku yang tak masuk akan a.k.a macam celaka tu, aku pun drive ke Terengganu. This is the first time Savvior aku drive jauh. Da first time aku drive ke terengganu. Sempat ambik Anum and her friend sebagai teman yang jugak ahli panel temuduga.

Bertolak jam 1.30 petang. kitorang sampai sana dalam jam 6.30 petang. Alhamdulillah, selamat tiba dan Savvior pun tak buat hal sangat. Malam tu dah start aktiviti. Dan malam tu jugak aku dapat tau pergolakan politik opis aku dan perancangannya terutama sekali dari segi pertukaran pegawai. Merasa la bos aku.....

Seramai 5 panel dan 60 peserta yang ditemuduga. Susah sebenarnya nak pilih diorang ni sebab semua dah keje dalam 1 tahun dan mahir selok belok temuduga kerajaan ni. In short, diorang memang dah sedia. Jadi, sesapa yang dapat kat aku ni semua dapat markah tinggi. Kesian ya, bila dapat tau yang tak layak akan ditamatkan kontrak.

Aku awal-awal lagi dah bagitau budak2 tu yang aku tak suka judge orang. tapi dah tugas aku hari ini untuk memilih yang terbaik dari kalangan yang terbaik. entah la, sepanjang sesi tu aku mintak panduan darri Allah, semoga orang yang aku pilih tu memang orang yang boleh kerja dan menyumbang kepada pembangunan negara (tetiba lak semangat patriotik).

Sesi temuduga pun macam tu jugak, semua sememangnya dah bersedia. lagipun aku tak nak la tanya soalan bombastik sangat yang aku sendiri tak mahir. aku lebih tanya pasal tugas diorang kat pejabat sekarang dan apa penambahbaikan yang diorang boleh buat jika dibenarkan meneruskan tugas di tempat yang sama. Semua bagi jawapan yang bagus. Maknanya seua dah tau tugas masing-masing. ini membuatkan penilaian lebih susah.

Sesi temuduga habis dalam jam 5 petang. singgah kejap makan sata, sotong goreng tepung, keropok lekor dan macam-macam lagi. orang belanja, jadi makan la sesuka hati. harganya pun berpatutan. drive balik dari terengganu jam 6 petang. banyak jugak kereta dari terengganu balik ke KL ni. dalam kesesakan malam tu, aku sampai rumah jam 12 tengah malam.

Alhamdulillah, semuanya selamat. Dan semoga pilihan yang aku buat tu adalah tepat...

No comments: