Monday, August 10, 2009

Risau

Ya, aku tengah risau.

Adik aku yang study kat Poli tu tengah demam, batuk dan selesema. Ya, simptom penyakit natang berhingus tu. harap-harap bukan, na'uzubillah. Dia kata dah pi hospital. Bila masa nak buat saringan, suhu badan dia dah turun, tak tinggi seperti penyakit tu. Jadinya, hospital suruh dia pi klinik biasa je untuk dapatkan ubat. Tadi adik aku dah kena marah ngan aku. Esok aku suruh dia pi hospital lagi. kali ni kalau doktor tak buat saringan jugak, nak lapor ngan Menteri Kesihatan la jawabnya. ntah la, malaysia macam tak ambil pusing penyakit ni. La ni dah 27 orang meninggal pasal penyakit tu. tapi pak menteri semua kata semua masih dalam kawalan. Kawalan kepala hotak kau!

Kalau dalam kawalan, kenapa dah 27 orang dah meninggal? kenapa banyak lagi orang yang kononnya kena kuarantin tapi masih lagi pi jenjalan kat shopping kompleks? Ntah la, rakyat Malaysia ni bukannya sikit tapi dengan jumlah yang mati tu kalau banding dengan negara lain nampak macam banyak je. pegawai atasan kerajaan pulak sibuk nak buat laporan ini dan itu tapi macam takde apa yang berlaku je. yang mati bukannya makin sikit tapi bertambah. jangan ada menteri yang tetiba kata "ini kes terpencil" udah le. Maunya terpencil kepala hotak ko kang.

Aku dah mintak adik aku minum air kelapa banyak-banyak dan telan kurma. Ntah mana punya saranan ni aku pun tak ingat tapi apa salahnya mencuba. katanya kalau badan lebih alkali, penyakit tu susah nak datang. tapi ini semua kuasa ALLAH, kita hanya mencuba je. Lagipun kalau dia telan semua tu, at least dia kenyang gak, ye tak.

hari ini bos cari aku sebab setengah hari tadi aku tak ngadap dia. ingatkan nak pecah rekod je hari ni aku tak perlu ngadap bos tapi hampeh. akhirnya ngadap jugak ngan dia. tapi hari ni nampaknya dia slow down sikit. mungkin sebab dia nampak aku macam nak naik hantu agaknya pasal kes minggu lepas. atau mungkin kini dia perlu lebih berhati-hati sebab dah banyak 'peluru' yang perlu disemburkan kembali pada dia kalau dia silap langkah. malas aku nak layan...

masih risau lagi pasal adik aku. harap-harapnya takda apa, insya ALLAH... kengkawan doakan ya.

Selamat malam semua. aku mau baca buku.

No comments: