Thursday, September 24, 2009

1st day keje


1st day keje after raya.

Masuk opis je terus update blog. lagipun opis sunyi lagi nih. aku sampai KL petang semalam dalam jam 2.30 petang. penat jugak sebab a bit rushing. ape taknye, balik kampung hari isnin, hari rabu dah balik KL ni lak. Nasib baik mempunyai mummy yang memahami. tapi sebagai gantinya bulan 10 ni kena balik cuti lama sikit. ya la, my daddy punya besday jadi kena balik la.

tak banyak sangat story raya kat kampung. hari pertama sampai terus pi umah pakcik sebelah mummy untuk kenduri doa selamat. petangnya lak aku tido sebab malam nak bakar lemang. memandangkan buluh yang ada tak berapa banyak, jadi hasilnya pun takde la banyak sangat. cukup untuk dimakan sekeluarga dan bagi jiran 2-3 batang. yang lain bedal laa...

hari seterusnya lak aku hanya duduk umah je, tido. macam puasa lak. asyik tido je. mungkin sebab letih perjalanan jauh. cumanya aku asyik jadi model sambilan kat umah ni. sebabnya? memandangkan aku jarang balik jadi orang nak jumpa aku. setiap kali ada tetamu, tak kira la kawan adik aku ka, kawan kakak aku ka, kawan mummy ka, kawan daddy ka, semua nak jumpa aku. jadinya aku ni asyik bangun, catwalk depan tetamu, salam-salam sikit, senyum-senyum sikit pas tu pusing, balik bilik and tido lagi.

cumanya berita terkilan, beg tangan Bonia yang aku beli untuk makcik aku tu dah ilang. kena curi masa dia letak kat kereta dia. nak buat macam mana, benda dah nak jadi. muka auntie pun nampak terkilan bila dia bagitau aku. nak sedapkan ati aku, dia pakai la baju kurung yang aku bagi kain kat dia hari tu. dan dia punya pandai pulak, kain yang aku beli untuk uncle aku buat baju melayu, dia bagi anak dia buat baju kurung. hmm... lain kali aku nak buat list la barang yang aku kirim tu untuk siapa dan untuk tujuan apa. (nasib baik la dia tak buat alas meja kain-kain yang aku bagi tu.) so, pakcik aku tak leh la marah kalau dia tak dapat apa-apa raya ni dari aku sebab salah bini dia. kuikuikui... sebelum balik semalam, auntie ada signal kat aku ...nak beg lagi la tu. tengok la kalau ada duit lebih.

aku bertolak balik dari kampung pagi semalam. plan nak jenjalan ke rumah sedara-sedara yang lain tak menjadi. nanti la dulu. lagipun fulusnya udah nipis nih. sebab tu la aku bagitau mummy yang aku balik bulan depan (memandangkan gaji awal). so mungkin bole relax sikit.

dan hari ini aku dah masuk keje. tapi keadaan masih sunyi lagi. cuma assistant aku masuk tadi pusing-pusing cari surat yang kononnya ada benda urgent yang kena buat tapi sebenarnya semua keje tu aku dah settle sebelum balik hari tu. baik kan bos korang. ni jap lagi nak bagi keje nih...

oh ya, sebelum berakhir entry ini nak tanya sikt kat korang. dah start puasa 6? Dah hari yang ke berapa???

Selamat hari raya aidilfitri, maaf zahir dan batin.

p/s: bercakap pasal ucapan raya ni, mampus la bil melambung bulan ni sebab anta sms raya punya pasal. MMS lak tu. mau kena block line aku 2 bulan ni sebab bil over limit.

Selamat bekerja...

No comments: