Wednesday, September 2, 2009

teman lama

Tadi aku baru saja call member aku yang sorang ni.

Puas nombor telefon dia aku cari dalam net. entah kenapa tetiba je hari ni senang je aku dapat. mungkin sebab niat aku betul... niat semasa cari nombor telefon tadi adalah untuk memohon maaf pada dia sempena Ramadhan dan Syawal yang bakal menjelang tiba.

Nape aku ilang nombor telefon dia? Bukan ilang tapi aku dah buang, 4 tahun lalu. sebabnya? aku marah sangat pada dia. aku tak tau la sama ada benda yang aku marahkan tu dia tau atau tak, atau dia buat-buat tak tau. tapi aku rasa dia tau dan buat-buat tak tau.

tapi hari ini hati aku terdetik nak taip nama dia kat internet dan terkejut gak namanya keluar kat satu web bersekali dengan nombor henfonnya. memandangkan dah lama aku tak contact dia, mungkin nombor tu dah bertukar empunya. tapi sekali lagi aku bersyukur sebab nombor itu nombor dia.

dalam 30 minit kami bersembang. banyak yang dibualkan tapi bab kesah marah 4 tahun lalu tak pernah disentuh. dan bila time nak letak telefon, masa tu la aku mintak maaf banyak-banyak pada dia, sempena Ramadhan, sempena bakal hari raya, dan sempena persahabatan yang pernah terjalin dulu. bagi dia, semua itu no big deal. tapi bila paku dah diketuk pada dinding, kesan paku masih ada walaupun paku dah lama dicabut. apapun, salam kemaafan telah dihulur. bagi aku, dah tiada hutang lagi. bagi dia, terserahlah...

semoga persahabatan kekal selamanya...

p/s:

baru je terima sms dari seorang teman. katanya member yang aku call tadi tu dengan gahnya menjaja yang aku mintak ampun segala mala, aku yang buat salah pada dia, cakap itu dan ini, segala yang kurang sedap didengar.


Hehe, senyum aje la aku dengar. biar la apa yang orang nak kata. bagi aku tanggungjawab aku nak memohon maaf (walaupun aku masih rasa bukan aku yang salah) dah aku tunaikan. andainya dengan menjaja cerita pada orang lain tu mampu memuaskan hatimu sahabat, itu adalah hak engkau.

3 comments:

MamaIcha said...

tak salah memohon maaf..bukankah kemaafan itu dendam yg terindah :)

cacah said...

manusia memang macam tu.

maybe that's why it took 4 years for you to apologize. maybe at that point you think he didn't deserve forgiveness. maybe you're hoping he's changed (in 4 years).

gambit said...

Ju, betul tu. tapi masih 'sakit ati' gak dengan perangai dia yang tak berubah...hmmm (sigh)

Cacah, i tot 4 years is more that enuff for him to change. tapi jangkaan meleset. whatever it is, i've done my part. now the burden is no longer with me (i guess, hopefully...)