Monday, January 5, 2009

Gud News vs Bad News

OK la. Keje kat ofis hari ni ok je, setelah banyak perkara yang menyesakkan jiwa di awal tahun nih. Banyak jugak yang berlaku dalam 1 hari ni. Ada yang baik, dan ada jugak yang tak baik (yang banyak tak baik dari yang baik). So, kita mulakan dengan yang tak baik dulu:

Yang Tak Baik:

i. berita pasal member aku yang sorang ni, e-am, dah la suspected denggi and bini dia kompom denggi, mak dia pulak sakit. Sian dia, banyak ujian yang diterimanya di tahun baru. Semoga cepat sembuh;

ii. bos kat ofis baru asyik tanya bila aku nak ke Department baru. This is really bad news. Seperti biasa aku menggunakan hikmat menepis dengan senyuman sumbing. Malas mau layan. nanti menyesakkan badan. Standard reply kalau dapat soalan cepumas macam tu ialah "I masih belum terima surat transfer."

iii. minah kong-kong yang asyik nak tolak keje dia kat department aku. Mentang-mentang la ko dah naik pangkat. Naik minyak la ngko ye. Takpe, hari aku akan sampai jugak nanti. Nasib ko la kalo ko tak dapat pelempang dari aku...wakakakaka!!!!

OK la, udah-udah le tu dengan yang tak baik tu. So, kita beralih pada yang baik pulak:

Yang Baik

i. Aku dah dapat terima kenyataan bahawa post yang aku bakal duduk ni memang banyak keje. So, aku tak perlulah nak pening kepala, moody atau apa-apa yang tak berkenaan bila dapat post tu nanti. Baik aku belajar untuk menerima kenyataan ini dari coba menolak sesuatu yang memang aku akan hadapi jugak pada masa depan.

ii. Aku akan pindah ke department baru tak lama lagi. Is it a good news??? Kalau pahit itu ubat, kenapa takut untuk ditelan.

Kan aku dah kata yang tak baik lagi banyak dari yang baik. Ni rasanya baru sehari. I am expecting more bad news dalam beberapa hari ni. Malas aku nak pikir. Jadi aku mau mengamalkan gaya hidup sehat la lepas ni; balik keje on time, nak luangkan lebih masa yang berkualiti untuk diri sendiri, mula kembali bersukan dan bla...bla...bla...

Dan manusia hanya bisa merancang, hanya Allah yang menentukan. Aku akan tetap gembira walaupun aku hanya bisa merancang...

...selamat malam. Semoga hari esok memberikan harapan gembira atas apa yang aku rancang. Amin.

No comments: