Thursday, December 11, 2008

Antoo Fighter-Amukan Drakulat (Movie Review)


OK la geng... Disebabkan aku tidak ke pejabat semalam, aku mengambik peluang untuk menonton movie. Dah lama aku tak tengok movie. Dan dah lama jugak aku tak buat movie review. Jadi dikesempatan ini, aku pi la tengok 1 movie ni yang aku rasa iklannya dah takde kat TV.

ANTOO FIGHTER - Amukan Drakulat

Malas la aku nak bagi tau siapa pelakonnye, siapa pengarahnye, dan apa-apa yang berkaitan dengan movie ni. Cuma secara kesimpulannya, ia merupakan satu movie ringan yang mempunyai mesej ringan.

Bagi aku, pengarah, jalan ceritanya, pelakonnya, muzik latar dan suara amat perlu diperbaiki sekiranya pengarah bercadang untuk membuat Antoo Fighter 2 sebab terlalu banyak kelemahan dalam filem ni.

Jalan Cerita:

Terlalu biasa. Bole dikatakan tiada kreativiti. Jalan ceritanya mengenai kebaikan menentang kejahatan. Memang la kebanyakan tema filem sekarang ni macam ni tapi diolah dengan selamba je. Tak sungguh-sungguh. Umpama nak memberus gigi, setakat gigi depan je yang diberus, yang lainnya tidak. Ada jugak la cobaan untuk membuat beberapa 'kemasan' di sana sini tapi tak menjadi. Ni la movie yang membuatkan aku hampir tertidur semasa menontonnya.

Lakonan:

Hampeh!!! Wa cakap lu, memang hampeh. Pelakon bercakap macam baca buku untuk kanak-kanak tadika. Lakonan keras, takde jiwa. Walaupun filem ringan, tapi cara lakonan tu perlu la pro. Ni pun takat buat je. Harus dipuji lakonan Bell dan Awie serta Harun Salim Bachik. Yang lain, tolong la pegi kelas lakonan.

Pelakon:

Seperti yang dinyatakan di atas, gaya lakonan beberapa pelakon memang baik. Cuma Radhi O.A.G., naper la mamat ni diambik jadi pelakon. Apa salahnya ambik pelakon yang lebih muda, sesuai nak menunjukkan hubungan antara atuk (Harun S.B) dengan cucu (Radhi). Radhi dah nampak terlalu tua untuk menjadi cucu kepada Harun S.B. Pelakon-pelakon tempelan (selain yang namanya tidak disebutkan), juga tidak menyokong kepada watak-watak yang utama, dan tidak dapat membawakan wataknya dengan baik. Sekali lagi ditegaskan, pi la masuk kelas lakonan.

Grafik C.G.I.:

Dalam beberapa part, nampak real. Dalam kebanyakan part, nampak terlalu kartun. Aku faham, sememangnya perlu nampak kartun sebab filem ni pun macam kartun tapi jangan la seperti terlalu kartun sehingga nampak terlalu pelik. Namun harus dipuji, cobaan yang baik.

Muzik latar:

Banyak yang tak kena. Bunyi latar kadang-kadang tak masuk akal. Mungkin pengarahnya sengaja nak buat orang konfius, atau buat lawak bila adegan tak selari dengan muzik latar. Tapi cobaan ini tak menjadi. Begitu jugak bila pelakon bercakap, kadang-kadang jadi bingung, suara tu suara siapa sebab orang lain yang buka mulut, orang lain yang punya suara. Aku tak paham! Aku tak paham semua ini!

Secara keseluruhannya:

(i) yang baik : terdapat babak yang mampu membuatkan penonton ketawa terutamanya apabila Radhi menggunakan hikmat Jalaluddin Hassan untuk menumpaskan musuh, adegan Awie tandatangan autograf dan 2-3 babak lain yang mencuit hati.

(ii) yang kurang baik : pemilihan pelakon, gaya lakonan, jalan cerita dan beberapa babak yang tak perlu tu tak payah la letak lain kali. Buat semak filem je. Kalau ada sequel untuk filem ni, buat la lebih baik lagi.
Kalau korang nak tau lebih pasal Antoo Fighter ni, lawatlah laman webnya di alamat http://www.antoofighter.com/
Kesimpulannya, kalau sekarang ni kita tengok Kategori filem ada U untuk tontotan umum, 18SG, 18PL dan 18SX, untuk filem ini atau filem-filem sebegini di masa depan, perlu la diwujudkan 1 lagi kategori iaitu:

7U = Untuk tontonan umum dan 7 tahun ke bawah.

***Harus diingat bahawa pandangan di atas adalah pandangan peribadi seorang pengkritik filem tidak pro yang ingin melihat Malaysia melahirkan filem, pengarah dan pelakon yang berkualiti. Sekiranya ada yang tak puas ati, lantak korang la. Korang tak tau ke yang aku dah bazirkan RM6 semata-mata nak tengok movie ni. Ni buat review ni pun dah cukup baik. Kalau ada yang tersinggung, ampun dan maaf korang kena pohonkan kat aku sebab filem ni yang menyebabkan aku buat review macam ni...

No comments: