Wednesday, December 10, 2008

E.L.

Hari ni aku ambik E.L. (Emergency Leave) setelah alergik kat badan aku dah bertambah teruk gatalnya dari biasa. (Adalah dimaklumkan kegatalan adalah disebabkan oleh alergik dan bukan kegatalan semula jadi). Pagi tadi aku terpaksa bangun jam 3 pagi sebab terlalu gatal. mandi hot shower dalam 30 minit and baru aku boleh sambung tido. Bila jaku terjaga jam 6.30 pagi, aku mengambil keputusan untuk jumpa doktor pakar.

Hasilnya, aku terpaksa bayar RM108 untuk 5 jenis ubat yang aku tak tau keberkesanannya. Cuma dia bagi aku list benda-benda yang aku tak boleh makan... untuk tempoh 6 bulan. Ya, 6 bulan. benda-bendanya adalah:

(i) Wine and Beer (yang ni memang tak ambik. Jadi tak membawak kesan pun kalau tak dapat);

(ii) Pennicilin, aspirin, codein (painkiller dan ubat batuk);

(iii) susu (abis la tak bole minum susu strawberry kegemaran aku);

(iv) cheese (gudbye cheese cake, cheezy wedges, pizza...);

(v) burger (gudbye McD dan Burger King);

(vi) hotdog (gudbye 1901);

(vii) kekacang dan telur (ini tak mengapa kalu tak bole makan);

(viii) roti putih (kena cari roti berwarna la pulak lepas nih);

(ix) buah pisang dan nenas (memang jarang makan pun)

(x) lobster (mahal, jadi memang tak makan pun)

(xi) ketam dan udang (gudbye softshell crab and butter prawn, also belacan)

(xii) chocolate (huargh!!!! tak le makan coklat lagi!!! huargh!!! tak leh minum hot chochlate lagi!!!! huargh!!!!)

(xiii) minuman berwarna kuning seperti teh bunga, air tebu (air bunga kegemaran ku telah tidak boleh diminum lagi...huhu).

Setelah berkira-kira, apa je la yang bole aku makan kalau dah mostly makanan ruji telah di deny dia punya access ke dalam perut untuk tempoh 6 bulan???? Jadi, aku kena disiplinkan diri aku untuk tempoh 6 bulan ni. By the time bole makan semua tu, dah masuk bulan puasa pulak. Nak buat macam mana, kena ikut la kalau nak baik cepat.

Malam ni dah start tak bole makan itu dan ini. Hmmm.... korang doakan semoga cepat sembuh ya...

2 comments:

MamaIcha said...

semoga kegatalan yg melanda cpt2 hilang...:P

gambit said...

Tima kacih. Kurang kegatalan sikit pagi ini...hehehe