Sunday, June 28, 2009

Eksiden, miss flight and business class

Petang semalam aku eksiden.

Sebuah kereta Kelisa celaka balun belakang kereta aku. Terkopak lagi pungkok si Savvior. Dah la keter tu aku baru anta service dan cuci. Petang dah ada b*bi yang buat taik. Aku bawak mamat bangang tu ke bengkel sebab aku tak nak letak harga. Dengar caj RM500, dia kata report polis. Aku apa lagi, terus la ke balai.

Pas tu dia call, nak settle luar. Tapi kena tunggu member dia bawak duit. Tunggu hampir 2 jam, bila member dia sampai terus advice mamat bangang tu supaya buat report. SIAL! Plan tengok Transformer dah terbengkalai walaupun tiket dah beli. Kalau aku buat report awal-awal tadi, sempat gak aku tengok movie.

Polis pulak macam celaka. Aku tunggu nak buat report, dari jam 7.30 malam aku tunggu. Jam 9.30 malam baru aku dapat buat report. Keputusansapa yang bersalah akan dapat dalam 2 minggu. Aik!!! Sah-sah mamat bangang tu yang langgar aku, nak tunggu 2 minggu pulak. Ni mesti ada orang dalam nak bantu ni, sebab aku tengok mamat bangang tu bawak kawan dia dari area opis admin polis bersebelahan. Kalau ko nak main kasar, sila la. Ada aku kesah!!!

Aku balik dalam jam 10 malam. Letih, tapi takde la frust sangat si Savvior tu kena langgar. Benda dah nak jadi nak buat macam mana. Aku terima dengan hati yang redha. Tak sedar-sedar aku dah lelap.

Then pagi ni aku bangkit jam 7.30 pagi (sure Subuh gajah pun dah tak layak). Then aku teringat yang aku sepatutnya ke Sabah jam 8.00 pagi ni.

I MISS THE FLIGHT!!!

Dah 7.30 pagi tu tak yah la nak bergegas ke airport, buat penat dan sakit ati je. So, aku gerak ke KLIA jam 9.00 tadi and tukar flight. Bila kat kaunter MAS tu, aku dah kena panelti sebab tak board the flight ke Sabah tadi. Well, what to do. Bayar aje la. Kalau ikutkan ati, malas aku nak ke Sabah hari ni. Tapi disebabkan tugas, aku terpaksa gak la (ayat membodek, tapi bos takde kat sini OK). Then, minah kat kaunter tu kata:

"Maaf encik, kelas ekonomi dah takde. Kalau nak, ada esok petang je jam 5."

Jam 5 buat apa, aku meeting besok jam 9 pagi. Dia kata ada seat business. Business??? Berapa pulak yang kena bayar???? (dalam ati, abis a duit gaji aku...)

"Bila saya campur harga tiket sektor yang enscik nak pegi tu dengan harga tiket business ni, encik tak yah bayar apa-apa. Cuma panelti RM100 tu je yang encik kena bayar."

Ya Allah, syukur. Ni la yang dikatakan rezeki nih. Aku mungkin tak dapat apa-apa dari kejadian semalam. Tapi hari ni aku flyy all the way to Sabah naik business class. Alhamdulillah... Allah bagi rezeki dalam bentuk yang lain bagi menenangkan hati aku yang duka lara ni.

Moral of the story, jangan la merajuk sangat pada benda tak baik yang terjadi sebab semua tu Allah dah tentukan. Mungkin aku boleh avoid eksiden kalau aku ikut route yang lain tapi benda dah nak jadi. Namun aku tetap syukur, Allah bagi aku peluang travel aku business class hari ni untuk mengubat hatiku yang duka lara ini...

Anyway, mummy dah terima beg tangan dia. Dia tanya gak beg tu untuk siapa. Aku kata la untuk dia. Then dia kata sesuai sangat dengan kain yang aku beli (memang la sesuai sebab aku dok jaja gambar beg tu kat kedai kain semata-mata nak dapatkan warna yang sedondon).

Apapun, aku sekarang kat KLIA dan menunggu flight ke Sabah. Semoga selamat pergi dan balik (tapi balik naik ekonomi...hehehehe).

***update from Golden Lounge Domestic KLIA

3 comments:

MamaIcha said...

inilah yg dikatakan hikmah...moga savvior cpt sembuh :D

cacah said...

huhu. kesian savvior. tapi betul, semua yang berlaku ada hikmah.

:)

gambit said...

Ju, alhamdulillah dapat gak naik Business Class (eksen sikit).

Cacah, memang kesian Savvior tu. Pemilik Savvior lagi kesian tau.