Sunday, August 24, 2008

Flashback (Lazy Saturday)

Semalam adalah hari bermalas-malas sedunia. Aku bercadang (perlu di stress di sini, BERCADANG, ok) untuk duduk kat umah je and tengok vcd lagi. Tapi aku terlupa pulak yang aku sepatutnya mengambil seluar keje yang aku tempah last week. So, i am off to go to my favourite tailor. Voila!!! Siap seperti yang dijanjikan (Eventho yang satu lagi tu dalam proses untuk di iron). Didn't get any discount lagi (eventho ada jugak sikit diskaun masa aku tempah hari tu), tapi kalau dapat lagi ok la.

Then, aku sepertinya bercadang untuk membuat satu suit lagi. This one cost RM1,100 per suit. He offered me RM900. Mintak kurang lagi, dia tak mau. Mintak lagi, pun tak mau jugak. So, i turn to nak buat baju keje (not the suit). He offered RM150 per piece, any design, any material. Then my last try, with mata ala-ala kuyu Sinchan yang mengharap belas kasihan, i said:

Aku : Kalau I buat 1 suit and 1 baju, how much u kasi?

Tailor : (Berfikir sekejap). Kawan-kawan punya harga aa, cincai la kasi RM1,000, complete.

Aku : Ya ka? Harga cincai tak pa, jangan buat cincai, suda la. I bagi tau next week ok.

Tailor : Ok (dalam hati: wah!!! luit suda mali [Duit sudah datang]).

Pembaca sekalian : Bodoh punya budak!!! kan mahal tu. Cari kedai lain la...

Aku kata kepada pembaca : Ini duit aku. Sukati mak nenek aku nak beli ke tak. Kalau aku beli, aku jugak yang pakai. Jadi, baca senyap-senyap je. Nak ngumpat bole, tapi mintak mahap masa sebelum raya nanti, plus the duit raya sebagai pengerasnya, ok!!!

Then, bila keluar dari kedai tailor tu, aku baru realise yang aku takde t-shirt putih yang selalunya aku pakai dulu-dulu. kalau ada, match jugak dengan Hp, Notebook, kasut and sunglasses aku (perlu ka semua itu???).

Then aku membuat detour ke kedai sebelah. AL-Ikhsan le jawabnya. Belek-belek, jumpa 2 t-shirt putih yang simple but nice. So, aku menunggu la dari kejauhan untuk mencuba baju tu since kedai tu cuma ada 1 fitting room. Actually dalam tu ada a bunch of family yang tengah try-try baju. Tapi yang aku tengok asyik try baju tu bapak dia, anak-anak sekadar jadi tukang tengok since dad will say : it's my money, so u kids please back off". Then, terkedek-kedek masuk balik try baju-baju yang bininya pegang kat luar tadi. Bila turn aku bayar :

Aku : kalau tak muat, boleh tukar tak? (aku berani tanya sebab depan kaunter tertulis "Boleh tukar dalam masa 3 hari beserta resit).

Cashier : Err...(serba salah konon. Nak kata tak boleh, aku dah tunjuk awal-awal reminder tu).

Aku : I bukan tak nak try tapi family tu tak nak kuar-kuar dari fitting room tu. macam nak berkampung pulak diorang kat situ. Since korang pun ada 1 fitting room je, I malas nak tunggu.

Cashier : (terkedu)...ok la. tapi jangan lupa bawak resit dia sekali ya.

Aku : Thank you. (Senyum) (dalam hati : kalau ko kata tak boleh, mau kena lempang).

pas tu, pi McD. This one buat aku bengang gila babe... :

Aku : 2 sundae. 1 coklat, 1 vanila.

Cashier : Tit..tot...tit...tot (itu bunyi mesin cashier la).

Tukang ambik aiskrim : (Pass me 1 sundae coklat, and 1 sundae cone vanila).

Aku : Excuse me, saya mintak sundae bukan sundae cone.

Tukang ambik aiskrim : (muka macam monyet sikit, buang aiskrim tu and prepare another 1 sambil bersembang).

Cashier : (ala-ala takut-takut since aku dah nak naik angin).

Tukang ambik aiskrim : (pass to me sundae coklat sambil bersembang lagi).

Aku : Kan saya mintak 1 sundae vanila dan 1 sundae coklat??? (sambil menunjukkan sundae coklat dalam plastik beg). Ni kenapa ada 2 sundae coklat ni??? Dan u, tadi u punch harga mana??? (sambil menoleh pada cashier). Macam mana korang kerja ni, simple instruction macam tu pun korang tak dapat ikut. Ha!!! U yang ambik order tadi kan? (sambil memerhatikan Cashier yang asyik serba-salah tadi).

Cashier : (Tergamam tak terkata. Pandang aku, pandang Tukang Ambik aiskrim, pandang tukang bawak aiskrim, watak yang baru tiba). Tadi tak bagitau sundae cup ke cone (tapi mata tak nak pandang aku).

Aku : Kalau saya kata sundae cone, itu baru bagi yang cone. Jadi, berapa yang saya kena tambah??? (Dah naik angin).

Cashier : (Terdiam lagi).

Tukang ambik aiskrim : Kami kira harga sama dengan aiskrim yang ada topping.

Aku : Itu terpulang la. Ini first time ke dalam dunia orang mintak aiskrim vanila takde topping??? (remark macam hanjengs je aku buat ni kan).

Tukang ambik aiskrim : kena tambah 90 sen. Maaf bang ya.

Aku : Terima kasih (a polite reply with a bitter smile eventho tengah naik angin).

Other customer kat belakang : (mengumpat aku macam dorang la ahli syurga seterusnya).

So, hari Sabtu hari tu merupakan hari yang bercampur-gaul kegembiraan dan kemarahan. Jadi, this sunday kena la cari ketenangan sikit...

P/S : To all McD employee, When the customer ask for Sundae, it means Sundae Cup (since u never mention Sundae Cup at any of your menu). Read carefully your menu, memang takde Sundae cup. Yang ada cuma Sundae Cone. Jadi, jangan salahkan saya atau any other customer atas perkara ni. Rasa kerugian sebab 2 sundae yang aku tak terima tu dibuang begitu saja atas kesilapan korang yang tak reti membaca. I can just accept it but for the purpose of 'mengajar', i need to do it. You must know that lesson requires a price. So, the ice cream is the victim of this. Poor you...

No comments: