Sunday, August 17, 2008

Kawan lama

Hari ini aku berpeluang untuk makan malam bersama dengan seorang kawan lama masa sekolah dulu. J** namanya. Aku rasa, masa sekolah dulu, dia antara budak dari semenanjung yang ada dalam kelas aku. Pendiam (masa tu la). Sekarang ni masih lagi pendiam (macam masa dulu).

Tapi keadaan dia agak sedikit berubah. Daripada pemerhatian aku, kehidupannya sedikit sukar. Sukar dari segi dulu masa aku kenal dia dengan keadaan sekarang. Mungkinkah begitu? Atau pada zahirnya saja begitu. Mungkin aku terlalu awal untuk membuat andaian. Mungkin ya, mungkin tidak.

Tapi, walau apapaun, aku gembira dapat berjumpa dengan kawan lama, walau apa sekalipun keadaannya, walau apa sekalipun caranya. Bagi aku, persahabatan itu dapat menutup (seharusnya dapat menutup) keburukan atau cacat cela pada sahabatnya yang lain. Mungkin ya, mungkin tidak. Mungkin masa yang akan menentukan sama ada ia begitu atau sebaliknya.

Sahabat, apa jua keadaan mu, aku tetap sabahatmu. Dan pasti tetap menjadi sahabatmu...

No comments: