Monday, November 3, 2008

Not One Less (movie)

Balik dari bertugas Parlimen jam 8.00 malam. Sampai rumah dalam jam 9.30 malam sebab jalan jamm. Sampai kat umah, memang letih sangat tapi aku masih ada masa untuk layan movie ni. Actually movie ni movie lama, pernah ditayangkan dalam TV. Aku tak ingat bila tapi some time back. Masa jalan-jalan kat Jusco minggu lepas, terjumpa pulak movie ni. Walaupun bajet ciput cuma, aku tetap beli jugak.


Ceritanya mengenai sekolah, murid-murid miskin dan kecekalan seorang guru ganti dalam menjaga anak muridnya. Not One Less merupakan amanat yang diberikan oleh guru asal sekolah tersebut yang meminta Cikgu Wei mengambil alih tempatnya sementara guru asal ini ke bandar untuk mencari pekerjaan.

Masalah bermula dengan Cikgu Wei yang tidak mempunyai pengalaman terpaksa menjaga murid-murid sekolah yang nakal. Sebagai seorang guru ganti, dia tidak tahu apa yang perlu dibuat tetapi berusaha keras untuk menjaga amanat guru asal sekolah itu.

Masalah sebenar bila salah seorang muridnya hilang kerana terpaksa berhijrah ke bandar bagi mencari pekerjaan untuk membayar hutang keluarganya. Babak kedua cerita ini memperlihatkan bagaimana Cikgu Wei dan anak muridnya berusaha mengumpul wang untuk membeli tiket bagi mencari dan membawa pulang muridnya itu. Berjaya atau tidak, anda perlu menontonnya sendiri.

Memandangkan aku dah pernah menonton filem ini sebelum ini, aku tak dapat tahan hati dari turut merasa sedih. Masa aku tengok filem ni kat TV dulu pun sedih jugak. Mengalir jugak la airmata dibuatnya. Malam ini, sedih jugak bila menonton filem ini sekali lagi.

Aku rasa filem ni sesuai ditayangkan kepada bakal guru sebagai motivasi kepada mereka agar dapat menjadi guru yang baik. Kalau tidak pun memotivasikan mereka, sekurang-kurangnya filem ini dapat menyedarkan kita bahawa pelajaran adalah amat penting. Itu sebenarnya mesej yang ingin disampaikan dalam filem ini.

Aku rasa aku nak pi tido sekarang. Kalau ada sesapa yang berminat nak pinjam, bagi tau la. Sesekali menonton filem yang membawa mesej yang agak berat sebegini menyedarkan kita bahawa hidup ini tidak lari dari tanggungjawab.

Selamat malam...

p/s: Babak yang mula-mula sekali menyebabkan aku rasa sebak ialah apabila berlaku pergaduhan dalam kelas pada satu hari sampai menyebabkan kapur tulis kelas itu hancur dan patah kerana dipijak. Cikgu Mao pesan, gunakan hanya 1 kapur sehari kerana ia mahal. Kapur dianggap benda paling berharga. Seorang pelajar yang terasa sedih dengan insiden kapur kelas hancur dipijak itu menulis dalam diarinya " ...saya pernah membuang secebis kapur yang kecil kerana menganggapnya tidak berharga. Tetapi Cikgu Mao mengutipnya dan menggunakannya untuk menulis satu perkataan. Cikgu Mao tidak dapat menghabiskan perkataan itu kerana kapur telah habis, lalu cikgu menggunakan debu kapur yang terlekat dijarinya untuk menghabiskan perkataan itu..." (huahuahua...sedeh! sedeh!)

Filem ini merupakan filem paling baik pernah dihasilkan, seperti jugak filem Children of Heaven (Filem Iran) yang juga mampu membuatkan aku mengalirkan air mata...

4 comments:

anaidrun said...

stien......pinjammmmmmmmmmmmmm

gambit said...

D, meh ler ambik. Nak aku pos ke??? Wakakaka...

Keep Bidayuh said...

stien

aku pun dah nangga..sedihnya..

fr:alim

Anonymous said...

mungkin agak lewat untuk komen entry ini..tahun lepas punyer entry ek..heheh..

just agree with u, saya pun suke scene pijak kapur tu..

dan yang turut membuatkan saya touching jugak ketika dia bertanya sorang demi sorang mengenai ketua stesen Tv tersebut..huhu