Sunday, November 9, 2008

Seremban to Melaka

Semalam agak memenatkan sebab aku drive dari Seremban ke Port Dickson, tengok acara graduasi budak-budak tadika. Member aku yang ajak, kalau stakat nak pi tengok, harus la aku tak pegi. Kecik-kecik lagi dah graduate, besar kalau jadi orang takpe la jugak. Harap-harapnya jadi orang.

(gambar bebudak tengah buat persembahan).

Ok jugak la persembahan dorang, siap gaduh-gaduh lagi atas pentas. Hampeh!!! Kalau besar nanti tak tau la nak jadi apa. pas tu cikgunya pun macam hampeh. Baik pi ambik kursus jadi MC. Buat malu je tersasul banyak kali and yang paling penting, banyak bahasa pasar. Kalau yang datang tu makcik-makcik, takpe la jugak. Ni siap jemput pegawai kerajaan rasmikan majlis dan menyampaikan adiah.

Yang pegawai kerajaan bangang ni pulak, dah tau nak bagi adiah kat pentas, please dont answer your phone la. Tak manis bila sebelah bagi adiah kat bebudak and the other hand holding handphone and bersembang. Pegawai apa tu??? Aku tak pasti la pulak pegawai ni dari mana, aku rasa Jabatan Veterinar kot.

Pas penat tengok budak-budak tu (yang lebih banyak menangis dari membuat persembahan), aku terus Eagle Ranch, Port Dickson untuk survey tempat nak cuti hujung minggu. best jugak tengok bilik-bilik dia. Ni salah satu contoh bilik dia.

(merasa jadi koboi kalau tido kat resort ni)

Pas tu, aku ke Melaka. Nak ke bandar aku rasa takde la jauh sangat. Tapi yang aku tak paham Bandaraya Melaka ni memang bangang dari segi papan tandanya. Aku ikut papan tanda ke Bandaraya Melaka sebab nak pi Dataran Pahlawan. Arah papan tanda tu asyik tunjuk kanan je, then aku terperasan aku buat pusingan kat tempat yang sama hampir 3 kali.

Dengan muka tebal, terpaksa tanya orang tepi jalan. Rupanya di satu selekoh tu, kena turn kiri walaupun sign tu tulis arah bandaraya ialah sebelah kanan. Tak ke bangang tu??? Pas tu tak pernah nak trim pokok-pokok kat tepi jalan sampai kebanyakan signboard dah terlindung oleh daun pokok. Harus la aku tersilap masuk lorong banyak kali sebab bila dah dekat baru nampak arah anak panah tu ke kakan atau ke kiri. By the time nak tukar haluan, dah tak sempat sebab orang Melaka bawak kereta macam tengah racing. For your info, first accident aku dulu pun kat Melaka. Keji!!!

Tapi akhirnya sampai jugak kat Dataran Melaka tu. Yang azabnya pulak nak cari parking. Masuk kat parking area tu, pusing punya pusing, tak de parking tapi tiket dah ambik. Penjaga parking tu pulak tak hirau sangat kereta yang kuar masuk. Dah jamm dalam parking area tu. Ada pulak orang bangang yang parking kereta merata sampai susah nak lalu. Last-last terpaksa kuar dari situ, dan dikenakan caj RM2 per entry. Keji!!!

Akhirnya dapat jugak perking tak berbayar betul-betul dekat area A Famosa. Jenjalan la dari jam 5 petang sampai jam 8 malam.



Dan seperti yang diduga, perjalanan balik pun azab nak mampus sebab signboard yang bangang. Sori la Melaka, ko memang bandaraya yang paling malang sekali dalam Malaysia ni. Sapa-sapa yang keje pasang papan tanda atau yang menentukan kedudukan papan tanda tu baik la bertaubat sebelum mati. Dah banyak orang menyumpah korang hari-hari.

Next week aku plan nak drive jauh sikit. Plan nak pi ke Johor lak. Tengok la kalau takde keje sangat. Best rupanya drive jauh-jauh ni. Mungkin next time aku nak bermalam la, supaya tak letih drive pulang.

Semalam aku sampai umah jam 11.30 malam. Letih tapi seronok. So kiranya aku ada hobi baru la ni...

Chow...

No comments: