Monday, November 24, 2008

Seharian di Parlimen

Dari jam 3 petang tadi aku standby kat Parlimen. Pada sesiapa yang selalu datang parlimen ni, korang tau la betapa buhsannya berada dalam ni. Setibanya di parlimen jam 3 tadi terus pi briefing Deputy. Bos cuma nak input dari aku sebab dia yang akan bentang.

Sesi pembentangan ok je sebab most of the issue bos dah tau. Cuma on development projek saja yang terkontang kanting sikit. But alhamdulillah, everything went smooth. Tapi tak bole balik lagi. Terpaksa la terperuk kat Parlimen tu lagi.

Masa yang terluang digunakan untuk mengumpat dan meng'update' blog. Jam 8 malam, bermula la sesi perbahasan bajet tu. Then semua mata tertumpu pada kaca TV nak tau soalan sapa naik. The moment MP bukak mulut, semua yang terlibat tak henti-henti menulis.

Pegawai Khas Menteri Berambut Merah tu apa lagi, lari sana, lari sini. Aku lak jadi stegno. Taip sana, taip sini. Rela lagi aku jadi tukang taip daripada terkejar sana, terkejar sini. Aku punya la konsentrate kat depan PC tu nak naip, yang aku sempat dengar Acap tercungap-cungap je. Bila aku toleh, dia dah ilang balik.

Nak aku gambarkan keadaan petang tadi?

Korang perasan tak kalau semut masuk dalam balang isi gula, kalau kita goncang balang tu mesti dia bertempiaran lari. Hah!!! Macam tu la semua orang kat bilik Parlimen tadi. Mungkin disebabkan orang-orang dalam bilik tu bagai dah ilang akal, pegawai dari department sebelah pakat-pakat lari.

Aku pulak yang kat depan PC ni bukan main lagi kelam kabut nak taip soalan dan jawapannya sekali. Macam-macam berlaku masa depan PC tu. Nak save tak bole la, nak view tak dapat la, lupa simpan kat fail mana, macam-macam lagi la. Tapi alhamdulillah, semua berjalan lancar sehinggalah soalan terakhir pada jam 9.30 malam tadi.

Selesai soalan terakhir, semua balik ala lenggang kangkung. Happy la kononnya. Bagi aku takde nye happy selagi benda tu tak bentang, selagi tu semua jadi macam semut dalam balang gula. Yang aku pelik bin hairan ni, abis je sesi, semua pakat ilang dari bilik tu. Kertas bersepah-sepah, kalah recycle center. terpaksa meluangkan sedikit masa dengan Acap mengemas sebab tau perangai Sinister yang tak suka kotoq-kotoq nih.

Aku memulakan perjalanan pulang jam 10.00 malam. Dalam perjalanan, aku layan album Pink yang baru dibeli. Alhamdulillah, trafic was kind, again, to let me pass through KL without any unwanted incident.

Refuel before heading home. Belum sempat aku matikan enjin keter, Acap call.

"Sinister kata nak jumpa sumer orang kat Parlimen jam 9 pagi esok."

What???? Ke Parlimen lagi???

Since Acap takde nombor boss aku, aku terpaksa sms and call bos bagi tau hal ni. Then dia allow aku pegi Parlimen terus dari rumah esok pagi. Huh!!! Letih betul!!!

Dorang ni tau tak orang banyak keje kat ofis???

Memang la ni salah satu keje aku, tapi jangan la melampau betol sampai macam ni. Apa la bawak bala tentera pi sekali sumbat semua kat Parlimen tu. Kalau dah ada ada soalan tambahan kemudian, jawab la sendiri. Apa yang kami bole buat???

Kadang-kadang fed up dibuatnya. Tapi nak buat macam mana, dah nasib badan. Ikut je la. Cuma bagi aku, berpada-pada la. Aku tengok perbahasan kat Parlimen luar negara, takdenye dia sumbat officer ramai-ramai datang. Patut la Malaysia ni tak produktif. Kebanyakan pegawai yang ada hanya menghabiskan masanya kat Parlimen sahaja. Keje ofis tak buat langsung. Yang mana buat pun sebab longgok bawak balik umah, macam Acap kena taip semula soalan dan jawapan parlimen tadi... sian dia.

Ngantuknya...dah jam 12 tengah malam ni. Esok nak pi Parlimen lagi. Kalau terasa bosan, rasanya aku naik public transport je.

... to you bunnies, Gud Nite.

2 comments:

MamaIcha said...

bossku di Parlimen...kalau la hari2 g Parlimen cam nie...syioknya!!! hahaha!!!!

gambit said...

Hari ni bos Ju pun takde lagi, gi Parlimen. bole yahoo lagi....