Tuesday, October 7, 2008

Putrajaya yang suram

Dalam jam 1.00 tengahari tadi, hujan lebat kat Putrajaya. Suram je keadaannya. Aku dan member Kelab Ponti pi beli lunch kat Taman Warisan Pertanian. Konon nak eat-in, memandangkan ujan tak berhenti-henti tetapi makin lebat, jadi kitorang decided to tapau saja and makan kat ofis. Sempat jugak membeli otak-otak untuk dijamu kepada empunya bilik yang akan ditumpang untuk makan (memandangkan dijangka ketibaan akan mengalami sedikit kelewatan di pejabat).

Lepas makan tadi, menjenguk la ke luar ofis. Dalam keadaan yang syahdu itu, terlihat la tasik Putrajaya yang lagaknya kini macam bukan tasik. Macam ta*k pulak. Lihat la sendiri:



Dari kejauhan itu pun, dah nampak tasik tu macam kolam kumbahan, atau air milo, atau teh basi, atau apa-apa yang basi la. Sayang tasik secantik itu dah jadi macam tu. Worst when it rains. Adakah disebabkan salah planning?

Apapun, something must be done to ensure yang tasik tu tetap cantik. Cumanya dari mana datangnya tanah, pasir, selut tu semua? Hari tu aku tengok dorang dah dredge. Tapi masih lagi ada tanah yang memenuhi tasik. Bukannya apa, takut pulak tanah-tanah tu semua datang dari foundation ALamanda yang bersebelahan tu. Nanti tak pasal-pasal runtuh pulak kompleks tu sebab tanahnya banyak yang dah mengalir ke tasik. Tak ke gitu? Apepon, sesapa yang bertanggungjawab pasal bende ni, please lebih bertanggungjawab, OK?

Memandangkan tadi lepas beli lunch tu aku berlari-lari ke kereta dalam ujan tadi, kaki terasa lembap pulak (bukan otak yang lembap dan bengap, ok). Jadiknya, untuk mengeringkan keadaan, aku ber'chicken-legged' la petang ni. Sejuk pulak kaki aku sebab air-cond ni tetiba je sejuk semacam.

Masa aku ambik gambar kaki aku ni, assistant aku masuk, seraya bertanya:

"kenapa bos ambik gambar kaki, bos?"

Aku sengih je. (Dalam hati : Kang ku lepuk kang).

Petang yang suram, cepat la jam 5.00 petang. Aku mau pulang!!!

2 comments:

MyMatahari said...

Tu laa... slalu menguluk aku yg drive berchicken legged nie!

I'm back...

gambit said...

Jik, kau ambik la gambar kaki kau 'mencengkam' paddle kereta... Nyeh!!!